top of page
Writer's pictureIdea:L AB

Tre skäl till att lägga till rörligt innehåll



Du har säkert scrollat förbi ett antal filmer i dina flöden i sociala medier, kanske också sett att mängden rörliga material ökat. Det beror på att rörliga material just nu är det vinnande formatet.


3 viktiga anledningar till att skapa rörliga material:

  1. Rörliga material får 21% fler likes och kommentarer än övrigt innehåll.

  2. 92% av svenska befolkningen har idag en smartphone och 87% av dem använder internet i mobilen dagligen.

  3. Streamingtjänsternas användande och ökar och linjär TV-förbrukningen minskar i alla åldersgrupper. Bara det är en tydlig indikation på att användandet blir mer fokuserat på förflyttningen till mobila enheter och därigenom till rörliga material.

En annan del av verkligheten visar dock att det ändras var upplevelserna når ut då 40% av svenskarna tycker inte att deras tid i sociala medier är meningsfull och vi ser att användandet av dessa kanaler börjar plana ut. Frågan är var användarna kommer migrera, för användandet av mobila enheter minskar inte.

För närvarande använder svenskarna följande nätverk mest:

  1. Facebook: 74%

  2. Instagram 61%

  3. Twitter: 24%

  4. Snapchat: 39%


Liveshopping ökar explosionsartat.

Redan 2010 försökte teleoperatören 3 att skapa ett nytt butiks- och service-koncept, där personalen satt via direktlänk och kommunicerade med kunden istället för vanlig telefon eller chat.

Detta skulle öppna upp för en snabbare och mer personlig service utan att lokalkostnader och resväg för kunden skulle vara hindrande aspekter. Tyvärr var inte marknaden redo då.

Idag har tekniken och användarna kommit ikapp varandra och många svenska företag har redan anammat upplägget med goda resultat.


Personlig avsändare är en nyckel

Vi har så många avsändare och budskap som träffar oss dagligen i alla medier och utrymmen, att många inte längre reagerar eller vill stänga av annonser. Men om man använder sig av en mer personlig touch, en profil eller ton som är mer personlig når man idag fram bättre.

Så hitta ansikten i organisationen att lyfta fram, samarbeta med människor och organisationer som fungerar med era värderingar och produkter. Gör ert varumärke lättare att knyta an till.


Nya möjligheter för annonsörer

Hur ska du som annonsör tänka gällande rörliga material? Du kanske vill göra en reklamfilm, men har eventuellt ingen stor produktionsbudget och saknar en stor mediebudget för att sprida materialet. Men låt inte det stoppa dig. För det finns smarta sätt att skapa och sprida sina material, utan att ha budget-musklerna som hos ett storföretag.

  • Börja med att välja ett budskap som passar er. Anpassa till flera mottagare.

  • Välj vilka kanaler ni vill arbeta med och vilka format som är viktiga i dem.

  • Börja hellre med en kanal än alla. Se vad som fungerar här, gör tester! Låt användarna vara delaktiga, be om deras feedback.

  • Titta även på hur du kan skapa korta filmer att använda som utbildar (tutorials), som fyller ut i sociala medier och på er webb, samt kan användas till eventuell liveshopping.

Det finns ingen tid som är den rätta, det är bara att starta och jobba er framåt. Våga prova, för misstagen lär oss mer än framgångarna.

Testa GIF:ar, korta klipp, personliga vinklar och personer som dina kunder kan känna samhörighet med eller tycka om direkt.




Comments


bottom of page