• Idea:L AB

Konverteringsoptimering - gör besökaren till kund

Vi vill alla prestera bättre och konverteringsoptimering kallas arbetet bakom att förflytta besökaren till rollen som kund.

Ett riktigt bra arbete kan även göra kunden till ambassadör och här får du veta mer om hur det går till.



De flesta företag har idag en webbplats och den ska göra olika saker för företaget.

Främst ska den agera informatör, men också försäljare och marknadsförare. Den har alltså lika många roller som företaget har avdelningar.

För att få kunderna att agera på uppmaningarna på webben, behöver vi lära oss om tekniken, flödena, processerna och våra målgrupper.


Arbetet kring konverteringsoptimering är inte en punktinsats. Det kräver löpande analys och optimering, vilket innefattar kunskap, erfarenhet och nyfikenhet.

Varje besökare har ett beteende som du kan lära mycket av. Hur agerar de, vad reagerar de på och vad får dem att interagera och konvertera? Har du fått dem att följa er, prenumerera på nyhetsbrev och klicka på era annonser? Vilka CTA´s får dem att hoppa av eller gå direkt till kassan?

Tonalitet, budskap och kampanjer i all ära. Men hur fungerar det tekniska? Här kan man alltid slipa på sin plattform, sin design och även flödet.

Glöm inte att tekniken förändras löpande och med den beteendet och vanorna hos konsumenterna.

Men vad menas egentligen med termen konvertering?

Allt som kräver en medveten handling, räknas som en konvertering.

Exempelvis:

  • Sign-up till nyhetsbrev

  • Att följa och prenumerera diverse flöden

  • Be om en offert

  • Ett köp

Målet är att öka antalet konverteringar

Några basfunktioner och principer finns, men det finns inga generiska framgångsfacit. Allt handlar om målgruppen, ditt utbud, din plattform och kommunikation. Du behöver alltså testa dig fram för att lära dig om vad som fungerar för ditt företag.


Tänk dig att du har 1000 besökare på din webbplats varje månad. Av dem köper i snitt 50 av dem första besöket, 10 behöver 2 besök och efter det krävs en ny försäljningscykel påbörjas och besökaren bör räknas som ett kallt lead.

Att bearbeta de som inte köper alls är en tanke, men det är mer kostnadseffektivt att försöka få de 10 individerna som köper vid andra besöket att köpa redan vid första.

Det är alltså det som blir er nya målsättning; att förstå varför de behöver två besök för att konvertera och förekomma dem genom att redan första gången erbjuda det som tidigare saknats första besöket. Det kräver nyfikenhet och testning av teser.

Att hämta ut data ur ett system kan vi alla. Men det gäller att ställa rätt fråga, annars får man fel svar. Att agera på fel information kan förvärra situationen, skapa fel underlag och försämrade flöden.

A/B-testning ger snabba svar

Var noga med att testa olika teser mot varandra, för vi läser ofta in fördomar och förutfattade meningar i datan.

Man kan bland annat visa olika annonser, skicka besökarna till olika landningssidor och testa olika kommunikation i köpflödet för att se vad som konvertera bäst. Analysverktyg finns det många och ett av de vanligaste är Google Analytics, men det finns även system som är direkt integrerade med designverktyg, som hos Adobe.

Det finns även möjlighet att titta på heatmaps, som visar hur besökaren beter sig på sidan. HotJar är ett av de etablerade och enkla verktygen man kan nyttja för att bli lite klokare på besökarnas rörelse. Här kan du få tydliga svar på vad du behöver justera i din UX-design.

När och varför behöver du konverteringsoptimera

Idag lever en webbplats i genomsnitt två år innan den anses gammal och färdig att uppgradera eller byta plattform.

Tekniken tvingar oss framåt, men det gör även konsumenterna - och de kan uppfattas hänsynslösa. De handlar hos den som ger bäst rabatter, har bäst service eller matchar deras livsstil bäst. Det krävs mycket för att skapa en trogen kund i en värld där alternativen är fler än man kan räkna. Men vi ska inte lägga ansvaret på konsumenten, utan det ligger på annonsören. Det är annonsören som ska erbjuda ett kvalitativt utbud, rätt pris och så god servicenivå att kunden känner sig trygg att handla.


Konsumenterna som vi kallar målgrupper är inte en generisk massa. De är individer med drivkrafter, drömmar och personlig smak. Alla 35-åriga kvinnor med två barn gillar inte rosévin, helvit inredning och lata resor till solen, för att slå hål på en målgrupps-myt.

För att förflytta besökaren från nyfiken och på jakt, till att ha köpt en vara eller tjänst behöver vi alltså tilltala den visuellt och backa upp det med en bra paketering. För att säkerställa att du dessutom ska tillfredsställa kunden hela köpresan igenom, behöver du ha en plan för frakt, tillgänglighet och service.

Om du har en växande e-handel bör du lägga resurser på att konverteringsoptimera. Du behöver inte ha en heltidsanställd resurs, utan kan köpa in löpande hjälp utifrån månadsvis eller kvartalsvis, för att skapa en bättre effekt av din budget.


En snabb checklista för en konverterande köpresa:

  • Du måste ha en attraherande annons, samt att din annons ska matcha landningssidan.

  • Du behöver tilltalande bilder, texter och konverterande Call To Action´s (CTA).

  • Erbjud också en komplett service i köpet för att underlätta för kunden att ta beslutet, som frakt och betalningsalternativ som passar köparen.

  • Se till att köpflödet inte har några tekniska eller informativa hinder till handling.

  • Följ upp kunden efter köpet. Ett enkelt meddelande med frågan om de är nöjda med köpet och önskemål om feedback räcker långt.

  • Ha tydliga kontaktvägar, svara när kunden vill komma i kontakt och ta ansvar för produkten du sålt.

  • Låt kunden delta i utvecklingen genom att be dem om feedback. Inte för att i första skedet visa upp hur många stjärnor ni fått online, utan för att säkerställa att ni alltid har den bästa tänkbara servicen.