top of page
  • Writer's pictureIdea:L AB

Datadrivna beslut driver affärer

Datadrivna beslut är ett etablerat koncept inom marknadsföringen. Det finns mängder av teorier för hur du ska arbeta med data för att få bästa effekten på din marknadsföringsbudget.


Rätt data är avgörande

Många företag kan dock lära sig mer om hur de kan arbeta med befintlig data och ytterligare öka sin omsättning och kundkännedom.

Det finns många olika sätt att säkerställa att du samlar in rätt information, för att kunna ta kloka och välinformerade beslut.

Verktygen är många, resurserna som förstår och kan tolka datan är en viktig del av framgången. Men vad tittar man efter? Oftast letar företagen efter de få parametrar som ser ut att gå plus, som skapar försäljning i nuet och kan leda till fler affärer lite längre fram. Det är standardupplägget.

En e-commerce manager/performance manager har oftast målet att leverera ökning på CTA, CTR och sänka kostnaderna för trafiken man genererar i arbetet. Men få ECM´s får chansen att optimera de delar i marknadsföringen som inte fungerar, för det anses ofta som död data. Information som inte är värd att agera på. Men vad händer om man vänder på det och istället agerar på det som inte fungerar och testar att göra det lite annorlunda, eller låter budskapet rulla lite längre period? Det kan ge förvånande resultat, som slår alla förväntningar. Bara den modiga som testar får se!


Testning ger bästa svaren

Att utvärdera en kanal eller ett koncept genom A&B-testning är ett gynnsamt upplägg. Detta kostar inte mycket mer i uppstarten än att köpa generiska placeringar i ett nätverk. Det tillkommer lite kostnader initialt för att variera materialen med olika budskap för att attrahera flera mottagare. Men det skapar mindre och smartare budgetar löpande.


Hur går man då tillväga för att skapa ett A/B-test? Enkelt förklarat tar man minst två alternativ och arbetar med dem parallellt. Det alternativ som presterar bäst ökar man exponering av, alternativt byter ut det minst framgångsrika alternativet mot ett nytt. Det kan göras med innehåll och utseende i en annons, landningssidor, utskick och mycket mer. Man kan bygga hela flöden och göra avancerade A/B-tester på, men smart är att börja i liten skala och lära sig rätt mindset och verktygen innan man bygger avancerade tester. Ska du konvertera bättre måste du testa dig fram.

Det är också viktigt att man inte bara tittar på antal klick och avslut, utan man följer datan och tar reda på varför den ena inte fungerade. I den datan kan man skapa nya insikter och hitta viktiga parametrar för att konvertera bättre.


Misslyckanden driver oss framåt

och det är dem vi ska lära oss av. Men om vi inte räknar med att en viss procent av våra satsningar kommer misslyckas, blir vi också mindre och mindre benägna att ta chanserna och testa nya saker. Vi stagnerar.


Det är vanligt inom alla branscher och typer av företag att komma till en platå där vi slutar utvecklas, för att vi nått en nivå vi är bekväma med och vi faktiskt är rädda för framgången som finns då vi satsar mer eller annorlunda.


Det sägs att friskt vågat är hälften vunnet.

Det går att applicera på datadrivna beslut, för den som vågar titta på varför den ena vägen inte fungerade kan vinna mer än den som bara släpper den och går en annan väg.



bottom of page