top of page
  • Writer's pictureIdea:L AB

Bli smart och lär av kunden


Visste du att ju mer tid du lägger på att lära känna dina kunder och deras beteenden, desto mer kan du sälja? Det kanske låter lite konstigt, men kunderna vill att du ska förekomma dem utan att stalka dem.

Lär dig att analysera dem, genom deras agerande online samt i era övriga interaktioner som säljare och kund.

Våga ställa dem frågor och visa att du vill veta mer om dem för att kunna leverera mot deras behov och önskemål. Då får du oftast mer konkreta svar och information som du annars inte skulle få.


Genom att lägga upp en plan för vad du ska säga till varje kund och målgrupp, kan du också bli kostnadseffektiv i din marknadsföring, skapa en högre ROI på investerad annonskostnad, samt ha en tydlig och flexibel agenda för dina kampanjer.


Det finns en uppsjö med vertyg och applikationer, men nyttjar man dessa (eller motsvarande) har ditt företag en bra grund för att nå ut, konversera och lyssna in vad kunden vill ha och behöver.

Tips på verktyg för att kommunicera med kund och samla in information:

  • Google Analytics - få realtidsdata på alla insatser du gör digitalt och analysera besökare, deras kundresa och beteenden.

  • Survey Monkey - skicka ut smarta enkäter för att få svar på hur de upplevt produkter, serivce och andra detaljer i er kundserviceplan.

  • SMS-utskick - påminnelser, information om erbjudanden och viktig information som är tidskritisk att agera på. SMS-tjänster är bra för mycket och når mottagaren snabbt och effektivt, då vi alla bär telefonen med oss överallt.

  • Nyhetsbrev - skicka mottagaranpassade nyhetsbrev. Spam:a inte och skicka med en noga avvägd frekvens, baserat på vad mottagaren tackat ja till.

Kunden är inte en generisk massa som alla triggas av samma saker, impulser eller budskap. Därför måste man som marknadsförare vara smart, lyhörd och respektfull för att förtjäna en långsiktig och trogen relation med sina kunder.

Har du ett fåtal kunder är det bästa verktyget fortfarande ett samtal per telefon eller face to face, men var lyhörd och ödmjuk inför att du inte vet allt om din kund.

bottom of page