• Idea:L AB

Bli en bra beställare av foto, grafiska tjänster och webblösningar


Du har säkert kommit in på en hemsida och sett att texterna överensstämmer med det du vill hitta, men att köpsuget minskar för att bilderna inte matchar innehållet eller att kvaliteten är för dålig.

Eller att designen är snygg, men att texterna inte säger någonting om varför du som kund ska köpa tjänsten/produkten.

Du börjar undra "what´s in it for me"?


Bildkvalitet och innehåll

Vad säger dålig bildkvalitet om ditt företag? För de flesta känns intrycket kanske något oseriöst och att man ska undvika företaget. Men det kan också säga en del om dig som beställare; att du antingen inte bryr dig eller att du inte gjort ett bra jobb som kravställare mot din leverantör. För din leverantör vet inte alltid vad du förväntar dig, det måste tydligt framgå i beställningen.

Om ditt innehåll skapar frågor som tar fokus från din tjänst eller produkt, har du ett problem. Oavsett skäl blir känslan för besökaren inte bra, när man fokuserar mer på vad som skaver i innehållet, än vad du faktiskt vill säga. Då blir det inga snabba avslut, om några alls.


Målgruppsanpassat innehåll

Varför ska du målgruppsanpassa dina texter och bilder?

Kunden förstår när du pratar tydligt och beskriver kundnyttan. När den inte förstår, köper den av någon annan, som kan förklara och skapa ett köpbegär. Du har alltså tappat en kund, helt i onödan!

Bilden är det första kunden ser. Texterna ska förstärka det bilderna berättar. Säger de olika saker, blir kunden ställd och vet inte vad den ska tro på. Satsa alltid på samklang i tonaliteten.


Hur ska du bli en bra beställare av tjänster inom webb, grafisk formgivning och foto?

Det kan vara svårt att se möjligheterna när man är ett mindre eller mellanstort företag, utan stora marknadsföringsbudget. Hur ska man kunna tävla med jättarna i branschen och nå ut i bruset? Redan här ger många upp och går på en billigare lösning, som inte fokuserar på långsiktighet eller konvertering på investeringen.

När du ska utvärdera nya leverantörer och tjänster, är det bra om du tittar på dina behov, mål och syftet med satsningen. Sätt ihop en lista på över det du behöver och det du villhöver. Det är kul med gadgets och appar, men är det vad du behöver för att ge kunden vad den behöver och vill ha, eller är det mer av en rolig gimmic, som kan vänta till senare?

Ta gärna olika typer av referenser och prata med dem personligen, för de kan ge dig tips och råd du själv kanske inte tänkt på.


SYFTE

Varför ska du ha en hemsida, vad ska den säga och till vem? Vad ska kanalen ge ditt företag? Vad ska din logo förmedla och hur går den ihop med ditt företags mission statement? Berättar bilder och texter företagets historia och gör den begriplig för kunden? Förstår kunden varför den ska välja er?

När du själv vet syftet med allt du gör, kan du sätta upp tydliga mål och lämna en begriplig brief till dina leverantörer.


MÅL

Vad är målsättningen med vad du gör? Ska du skapa kontakt, bygga relationer, eller sälja en gång och sedan gå vidare till nästa kund? Säljer du produkter & tjänster online, eller har du sidan enbart för att besökare och kunder snabbt ska hitta dina kontaktuppgifter?

När du har koll på dina målsättningar, kan du optimera mot dem och löpande öka lönsamheten för alla dina insatser. Men framför allt vet dina leverantörer hur de ska anpassa innehåll, tekniska lösningar för att alltid driva mot företagets mål.


DINA BEHOV

Vad behöver du? Behöver du högsta möjliga prestanda, eller fungerar det med basic-uppläggen som finns på marknaden? Kan man sätta kostnaden mot prestandan och se att det är motiverbart?

Kan inte leverantören visa på hur snabbt du kan få igen investeringen och även skapa vinst genom den, kanske det inte är den rätta produkten eller leverantören för dig.

Ju tydligare du blir och mer påläst du är, desto bättre kravställare och beställare blir du.

Ska du göra en stor investering i en ny kommunikationsplattform, tjänar du ofta på att anlita en oberoende konsult som reder ut alla frågorna för att du ska få rätt produkt till rätt summa. Men då måste du ta ansvar för att kunna ditt syfte, dina mål och behov.


En kort checklista som är bra att nyttja:

  1. Gå igenom syfte, mål och företagets behov.

  2. Låt en extern part granska listan och agera bollplank, eller hjälpa er att sätta samman den.

  3. Ställ frågor, oavsett hur dumma de kan låta i ditt huvud. Vet du inte svaret, kan det bli en dyr läxa att inte ha ställt dem.

  4. Kvalitet framför kvantitet. Välj att ta in proffs när du själv inte är expert, du sparar pengar i längden och kommer vara nöjd längre med resultatet.

  5. Ta referenser och kontakta dem personligen.


Vi finns här:

SKRIV EN RAD   hej@idealmarketing.se

RING OSS       +46 70 230 26 28

  • Instagram

BESÖK OSS     Åkersberga, Stockholm