top of page
  • Writer's pictureIdea:L AB

Arbeta framgångsrikt med influncer marketing



Interaktion, räckvidd, leads, click, likes, trafik, SEM, SEO, infleuncer marketing... så många termer att hålla ordning på. Ansvaret hos en annonsör är stort. Men ännu större blir det när du ska arbeta med mindre publicister i din kommunikation och i samarbeten. Vet du hur du kan och bör tänka?


Det är en hel värld som engagerar sig i sociala medier. Lika många åsikter som konton och alla gör på sitt sätt för att synas och höras. Dagens ungdomar har vuxit upp med mobiler, laptop och sociala medier, men lagarna som ska skydda dem har inte utvecklats i takt med plattformarna.


Politiker och annonsörer är inte uppdaterade på hur användarna och tekniken fungerar, det är till stor del en gissningslek och när den svenska stadsministern under vintern 2020 förklarade att han aldrig näthandlat var vi många som först blev förvånade, men sedan funderade på om det var sant och ens möjligt. 2020 och vårt främsta ansikte utåt för vårt land säger att han inte handlat på nätet. Inte en enda gång. Konstigt.

Det visar också att vi har en stor utmaning och ett enormt ansvar som annonsörer. Att inte göra saker för att det är enklaste eller billigaste lösningen, utan att ta hänsyn till lag och etik. För det kommer påverka hur ditt varumärke uppfattas, gillas och knyter till sig ambassadörer.


Många tror att det funkar lite såhär på sociala medier: skapa snyggt innehåll > posta på sociala medier > lägg lite sponsrad budget på inlägget > magiskt fler kunder. Men i verkligheten sågs dina inlägg förmodligen aldrig av varken dina nuvarande eller potentiella följare & kunder. Hur ska vi förhålla oss till det? Vi måste ju nyttja de kanaler där kunderna rör sig, men om de ändå inte ser våra dyra annonser och samarbeten, vad får vi då för pengarna?

Det är skälet till att du ska ha tittat på flödet. I vilka sammanhang kan kunden möta dina tjänster/produkter? Vad är sannolikheten att de hinner uppleva eller skapa en uppfattning? När de varit in på din webb, vad säger ni då? Är webben byggd för att skryta eller konvertera? Hur hanterar ni lämnade kundkorgar eller icke ifyllda formulär och skapar era pop-ups irritation eller känslan av tacksamhet för vägledningen? Viktiga frågor att fundera igenom!

Det är många faktorer som väger in i hur ert varumärke uppfattas.


En av de mest effektiva formerna av marknadsföring är WOM - word of mouth. Gammal trogen taktik, men idag erbjuds nya kanaler, taktiker och redskap för att du ska synas, gillas och bli det självklara valet. Influencer marketing har senaste 20 åren varit "the way to go" gällande WOM, men även här har det blivit svårare att nå ut i bruset. Fler kanaler, många fler annonsörer som arbetar med influencers, fler influencers som har fler samarbeten och så vidare.


Det är inte dött lopp, du måste bara ha rätt kommunikation, taktisk plan och budget.

En annan utmaning är att många företag har inte koll på marknadsföringslagen och hur kan vi då kräva att en enskild bloggare/influencer ska ha det? Ja, i sann byråkratisk anda skyfflas ansvaret vidare nedåt och influencern ska ofta ansvara för hur annonsen publiceras.

Men gör vi oss inte själva en björntjänst som annonsör när vi lägger hela ansvaret för vad som kommuniceras om vårt varumärke, bara för att det inte är vår kanal informationen publiceras? För vi har ju fortfarande ett ansvar om vad som kommuniceras i samarbeten.


Nästa dimension är ju hur vill vi att vårt varumärke ska uppfattas. Vissa företag har valt att inte alls arbeta med influencer marketing, för att de tror att det inte gynnar deras varumärke. Att de kan nå rätt kunder på andra sätt och få effekt på sin eventuellt smala annonsbudget ändå.

Här är några bra knep för att du ska få effekt på din influencer marketing och samtidigt agera korrekt.


  1. Studera noga hur influencer marketing passar in i er kommunkationsplan - eller om den gör det.

  2. Sätt en väl tilltagen budget för det är inte gratis att skapa content eller finnas i någon annans kanaler, rakt in i målgruppen.

  3. Skriv alltid avtal, så båda parter vet vad som gäller och vad som förväntas.

  4. Läs på om marknadsföringslagen, lotterilagen och vad skatteverket kräver av er om ni ska "ge" bort någonting i samarbetet.

  5. Låt influencern prata med egna ord, annars tappar läsaren direkt förtroendet och intresset för budskapet.

  6. Sätt upp mallar för att enkelt kunna duplicera villkor, regler och annat som är viktigt att kommunicera till konsumenten.

  7. Gör längre samarbeten, kanske flera parallellt med mindre aktörer (s.k. nano influencers). Då kommer budskapet nå brett och kännas mer tillitsfullt, då dessa kanaler oftast är selektiva med hur många och med vilka varumärken de samarbetar.


Vill ni ha hjälp att se över era samarbeten eller skapa rätt förutsättningar i er kommunikationsplan för att starta med det, har vi många års erfarenhet av att köpa media och skapa samarbeten med stora och små publicister, men framför allt att hjälpa till att lägga upp rätt plan och skapa innehåll för att konvertera online.

bottom of page